"Куточок природи в ДНЗ:
значення, зміст та організація в ньому трудової діяльності"
План.
1. Куточок природи як елемент природничого розвивального середовища
2. Вимоги до відбору об’єктів для куточка природи
3. Кімнатні рослини у куточку природи
4. Сезоні зміни у куточку природи
5. Мешканці куточка природи
Створюючи в дошкільному закладі належне розвивальне середовище, зокрема й на формування природної компетенції дітей, педагоги мають приділити серйозну увагу оформленню, як території дошкільного закладу, так і його приміщень. Ознайомлення дітей із природою у дошкільному закладі, потребує постійного безпосереднього спілкування з нею, тому важливими є куточки природи.
Куточок природи слід облаштовувати у світлій частині кімнати. А йогооб'єкти можна розмістити як традиційно на столах або шафах, так і нестандартно – на пеньках, металевих підставках тощо.
Розміщуючи мешканців у куточок природи, треба насамперед подбати про те, щоб були враховані їхні біологічні особливості й потреби.
Так, одні кімнатні рослини потребують велику кількість сонячного світла, а інші навпаки, погано переносять прямі сонячні промені.
Разом з ним куточок природи має радувати око, прикрашати інтер’єр. Зрештою об’єкти у куточку природи необхідно розміщувати так, щоб діти могли вільно підходити до них, спостерігати та доглядати за ними.
Вимоги по підбору мешканців куточка природи.
- відповідність вимогам програми
- не вибагливість до їжі та догляду
- безпечність
- привабливість
- поширеність
Об'єкти для куточка природи слід ретельно відбирати. Насамперед треба враховувати їх безпечність, відповідність вимогам програми та можливість їх розміщення у конкретному приміщенні. Не можна утримувати, скажімо, отруйні рослини і тварини, рослини з калючками або такі, що можуть викликати алергічні реакції у дітей. Догляд за мешканцями куточок природи за характером праці має бути доступним для дітей відповідного дошкільного віку.
Варто добирати привабливі зовні об’єкти, які зможуть привернути і утримати стійку увагу дітей. Але при цьому необхідно враховувати можливість нормальної життєдіяльності росту та розвитку тварин і рослин в умовах приміщення дошкільного закладу.
Кімнатні рослини
Кімнатні рослини – постійні і обов’язкові об’єкти куточка природи, адже залежно від місця зростання у природікімнатні рослинипотребують різного догляду, зокрема різного ґрунту, поливки, освітлення, тому вони є цінним дидактичним матеріалом.
Молодша група
Підбираючи, кімнатні рослини (2 – 3 рослини) для молодшої групи, необхідно пам’ятати про певні вимоги. У куточку природи слід утримувати рослини, які мають
- привабливий вигляд – гарно і рясно квітнуть
- велике цупке листя, щоб малюкам було зручно витирати з нього пил
- типову будову – стебло, листя, квіти.
З огляду на ці вимоги пропонуємо для наповнення куточка природи у молодшій групі такі рослини:
● красиво квітучі
- бальзамін
- герань зональна
● декоративно листяні
- фікус (невеликого розміру)
- аспідістра
Доцільно мати у куточку природи одну рослину в двох екземплярах, щоб діти могли вчитися знаходити однакові рослини. (Дидактична гра «Вгадай рослину за описом», «Що змінилося», «Знайди такий же».)
Середня група
У куточку природи середня група зазвичай має бути 5-6 рослин. Вимоги до підбору рослин куточка природи середньої групи дещо змінюються і доповнюються. Адже діти опановують складніші прийоми порівняння, вчаться находити подібне і відмінне в рослинах, узагальнювати об’єкти за ними чи іншими ознаками. Поглиблюються знання дітей: вони чіткіше розрізняють особливості рослин, ознайомлюються з умовами, необхідними для їхнього життя. Опановують нові прийоми підтримки рослин у чистоті:
- обливають з дрібносітчатої лійки або обприскують із пульвелізаторів рослини з дрібним листям;
- обтирають вологим пензликом листя, що має зазубрини;
- обтирають сухим пензликом опушене листя;
Отже, для куточка природи середньої групи слід добирати рослини, які мають:
· листя з різною поверхнею, формою, величиною;
· яскраво забарвлене листя;
· добре виявлену потребу у воді та світлі (колеус декоративно-листяний, бегонія – завжди квітуча).
Старша група
У дітей старшого дошкільного віку закріплюються вміння визначати спосіб підтримання рослини у чистоті залежно від характеру листя і стебла.
Вимоги до відбору рослин для куточка природи старшої групи дещо змінюються, зокрема слід утримувати рослини з різними
- будовою – видозміненим стеблом та листям;
- листям;
- потребами у світлі і воді;
- строками і періодами вегетації (традесканція, аспарагус, квітучі - клівея).
Слід познайомити дітей з рослинами – лікарями (алое – каланхое)
● Сезонні зміни в куточку природи є обов’язковими, вони дають змогу продовжувати спостереження, які були розпочаті в природних умовах.
- осінь – заносять рослини з квітника (айстри, чорнобривці);
- зима – проводять вигонку рослин: (висадка цибулі на перо, посів овса, пшениці для годівлі птахів);
- весна – поповнюють кут природи висаджують тюльпани, нарциси.
Акваріум.
Молодша група – рекомендують утримання риб з місцевих водойм. Це карась, короп, краснопірка.
Середня група – зазвичай утримують різні види золотої рибки, а саме «Вуалехвости», комету, телескопа. Золота рибка і її різновиди невибагливі і холодно водні.
Старша група – можна утримати дрібніших рибок цікавими для дітей будуть живо рідні рибки – гупі і мечоносці.
У дошкільних навчальних закладах відповідно вимог ТБ не повинно бути приладів для підігріву води та компресорів.
Степова черепаха, морська свинка, хом’ячок, хвилястий папуга, канарка можуть жити в любій віковій групі.
Обладнання по уходу за кімнатними рослинами:
- фартухи клейончасті;
- палички для рихлення землі;
- салфетки для протирання великих листків;
- лійки для поливу квітів;
- пульвелізатори.
Використана література:
1. М.М. Марковская «Уголок природы в детском саду»
2. ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу» №9,2010, ст. 46-51 Стаття «Куточок природи у дошкільному закладі»
3. ж. «Ребенок в детском саду», № 5,2005, ст.65
4. В.А. Дрязгунова «Дидактические игры для ознакомления дошкольников с природой».