FacebookПідписатися на RSS

Врахування принципів ейдетики при вивченні віршів з дошкільниками

Пам’ять дається нам від народження, але корис­туватися нею вчимося все життя. Нікого не треба переконувати, яке важливе значення пам’яті в на­шому житті, тож її розвитку слід приділяти якнайбіль­ше уваги із самого малку. У статті, яку пропонуємо, йдеться про особливості дитячої пам’яті, різні спо­соби запам’ятовування, які, зокрема, ґрунтуються на принципах ейдетики, а також методи розучування віршів з молодшими та старшими дошкільниками.

ТАКА ПОТРІБНА ПАМ’ЯТЬ

Коли дорослий каже дитині: “Нумо вивчимо вір­шик до свята!” — він не завжди замислюється, який складний психічний процес доводиться запускати у дію. Усе, що бачимо, чуємо, відчуваємо, може зберігатися в пам’яті протягом тривалого часу. На­віть важко собі уявити, скільки образів, слів, зна­ків, спогадів ми пам’ятаємо. Саме завдяки пам’яті у нашій свідомості поєднуються минуле, теперішнє та майбутнє: ми можемо порівнювати свій сьогод­нішній досвід з попереднім, здатні запам’ятовувати нову інформацію й користуватися нею в потрібний момент.

За яким принципом наш мозок вирішує, що збе­регти, а що — відкинути? Його можна порівняти з особливим фільтром, що просіює всю інформа­цію, регулюючи таким чином навантаження моз­ку. Відомо: найкраще запам’ятовуємо те, що викликає в нас інтерес, тож дуже важливими є стимул, мотивація. Так, людина, яка вважала себе зовсім нездатною до вивчення іноземних мов, у ко­роткий термін легко опановує мову, потрапивши в стресову ситуацію в іншій країні. Особливо добре запам’ятовується емоційно забарвлена інфор­мація — сумні та веселі моменти нашого життя.

Цікавих висновків дійшов професор Володимир Слуцький з університету Огайо, який, порівнявши короткочасну пам’ять дітей і дорослих, виявив, що п’ятирічні малята запам’ятовують більше деталей. Дослід було поставлено так: діти й дорослі переглядали багато фотогра­фій тварин, а потім мали розпізнати вже бачене під час повторного перегляду. На багатьох кадрах були зображені, скажімо, котячі мордочки, — схожі, але різні. Тож дорослі точно згадували лише 7% знімків, а діти віком до п’яти років — 31 %. Виявилося, що піддо­слідні зовсім по-різному аналізували знімки: дорос­лі вдавалися до так званого аналізу за категоріями (кіт, собака, кінь), а діти встановлювали схожість предмета з раніше побаченим. Тобто дорослий, установивши, що на картинці кіт, уже не звертав увагу на інші деталі. Дитина ж намагалася зіставити окремі риси тварин з побаченим раніше, завдяки чому частіше впізнавала “саме цього кота”.

Пам’ять дошкільнят особливо багата на обра­зи окремих предметів, у неї є цінна властивість — фотографічність. Це — найсприятливіший період для розвитку та вдосконалення пам’яті, коли маля­та ставлять безліч запитань і сприймають великий потік інформації.

У 4-5 років дитина починає розповідати про події свого минулого, тепер вона може порівню­вати предмети, навіть якщо не має їх перед очи­ма. У цей період у малюків переважає мимовільна пам’ять, тому вони запам’ятовують вірші, фрази без напруження.

Після 4 років у дитини поступово формуються довільні процеси. На цьому етапі важливо вико­ристовувати ігри, які сприяють розвитку пам’яті, уваги.

У 5-6 років, маючи певний рівень розвитку довіль­них уваги й пам’яті, дитина може самостійно поста­вити собі завдання щось пригадати чи запам’ятати.

Пам’ять — наша здатність зберігати й у потрібний момент упізнавати й відтворювати те, що раніше бачили, чули, чита­ли, переживали.

Це варто всіляко заохочувати, залучаючи дошкіль­нят до ігор і вправ, контролюючи правильність за­своєння інформації. Коли діти йдуть до школи, всі навички, які вдалося прищепити в дошкільному віці, стають базою для їхніх шкільних досягнень.

Зрозуміло, що прийоми запам’ятовування і при­гадування малюк не винаходить сам, тут потрібна грамотна допомога дорослого. Обсяг пам’яті ди­тини багато в чому залежить від того, наскільки в неї розвинені увага, сприймання, мовлення, мис­лення, тобто від усебічного її розвитку.

ВИДИ ПАМ’ЯТІ ДОШКІЛЬНЯТ

Дитячу пам’ять порівнюють з пластиліном. Віршики, пісеньки, репліки персонажів фільмів і мультфільмів, незнайомі іноземні слова, ніби дістають відбиток у свідомості дитини. Малюк зовсім не ставить перед собою завдання щось запам’ятати, а просто його увага затримуєть­ся на тому, що справило враження, зацікавило. Така пам’ять називається мимовільною і має цікаву особливість. Виявляється, навіть про­сто розглядаючи картинки, малята їх зазвичай запам’ятовують. А якщо їм іще запропонувати придумати для цих картинок якесь слово або ж згрупувати зображення предметів за певною ознакою, скажімо: обладнання для саду, кухні, дитячої кімнати тощо, результат буде помітно^ кращим.

Довільна пам’ять активізується в дітей віком 4-5 років. Наприклад, малюкові треба вивчити вірш. Спочатку він тільки усвідомлює завдання, а от як це зробити, поки що не знає. Йому має до­помогти дорослий, запропонувавши способи лег­шого запам’ятовування, як-от: спочатку проказати вірш повністю, потім повторити по кілька рядків окремо. Так дитина поступово опановує спеціальні дії запам’ятовування.

Наша пам’ять зберігає все: почуття, вражен­ня, слова, рухи. За цим принципом розрізняють емоційну, образну, словесно-логічну та рухову пам’ять.

У ранньому віці малюк учиться бігати, стрибати, умиватися, застібати ґудзи­ки, зашнуровувати черевики тощо. Без рухової пам’яті все це було б немож­ливо. У 4-6 років робота рухової пам’яті малюка ускладнюється. Займаючись спортом, танцями, музикою, він учиться запам’ятовувати, зберігати й відтворю­вати в певному порядку складніші рухи.

Цьому сприяють спеціальне тренування під керівництвом дорослого, який спо­чатку показує дітям послідовність рухів, а потім стежить за правильністю їх ви­конання.

Маля вже з перших днів запам’ятовує мамине обличчя, її запах, дотик рук. Його пам’ять дуже багата на образи окремих об’єктів, колись бачених чи відчутих: смак молока чи цукерок, запах ялинки, звуки музики, м’яка на дотик шерсть кішки, го­лоси близьких. Це образна пам’ять, що базується на чуттєвих враженнях: зорових, слухових, дотикових, смакових, нюхових.

Словесно-логічна пам’ять — здатність за­пам’ятовувати слова, судження, умовиводи, які відображають предмети та явища в їхніх істот­них зв’язках і співвідношеннях. Вона розвиваєть­ся в дитини паралельно з мовленням. Завдання пригадати певні слова дорослі починають стави­ти до дітей уже в ранньому дитинстві, запитую­чи: “Як це називається? Хто це? Як тебе звати? Як робить кішечка?”. Таке пригадування важливе насамперед для розвитку навичок спілкування і взаємин з іншими людьми.

Емоційна пам’ять —збереження та відтворен­ня людиною емоцій та почуттів. Запам’ятовуються не самі емоції, а й предмети та явища, які їх ви­кликають, що, в свою чергу, застерігає від мож­ливих небезпек або ж, навпаки, підштовхує до дій. Наприклад, якщо раптом дитина обпеклася гарячою праскою або її подряпала кішка, то на­далі набутий досвід може обмежувати її “допит­ливість” краще за будь-які заборони дорослих. Або ж дитина просить батьків показати їй улюб­лений мультфільм чи почитати знайому книжку. Передати їхній зміст малюк ще не може, зате добре пам’ятає, що мультфільм дуже смішний, а книжка — цікава. Це — робота емоційної пам’яті.

ПРИЙОМИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ

Здавна люди намагалися придумати прийоми, які допомагали б легше запам’ятовувати потрібну інформацію, щоб зберігати її якомога точніше та довше. Цей досвід передавався від покоління до покоління під загальною назвою мнемотехніка (від гр. мнемо — пам’ять).

Повторення. Коли інформація запам’ято­вується в такий спосіб, вона зберігається в тим­часовому “сховищі”, але протягом перших шести годин відбувається інтенсивне забування. Щоб щось запам’ятати надовго, повторюйте матеріал з такими інтервалами: через 15-20 хвилин; через 8-9 годин; через 24 години.

♦ Групування. Важливо навчити дитину “орга­нізовувати” матеріал, тобто групувати його в про­цесі вивчення й знаходити зв’язки між елементами нової інформації, а також між новими та старими знаннями. Майже кожний матеріал можна умовно поділити на частини, теми, групи, наприклад у казці розрізняють зачин, основну частину та кінцівку.

♦ Структурушання. Щоб текст сприймався як єдине ціле, варто встановити смислові зв’язки між його частинами.

♦ Класифікація. Інформацію класифікують за різними критеріями, наприклад тварини і рослини, слова знайомі і незнайомі.

♦ Добудовування матеріалу. Якщо інформацію важко логічно пов’язати, то її легше запам’ятати, придумавши якісь зв’язки та додавши щось своє до того, що треба запам’ятати.

♦ Пошук опорного пункту. Щоб запам’ятати цілі сторінки тексту, можна використати кілька опорних пунктів як своєрідний план для пригадування, або мнемічний план.

♦ Аналогія. За допомогою цього прийому вста­новлюється подібність, певна схожість у цілому різ­них предметів та явищ. Вивчивши одне визначення як зразок, інші можна запам’ятовувати за аналогі­єю. Наприклад, “математика — наука, що вивчає...”, “біологія — наука, що вивчає...”.

♦ Схематизація. Іноді новий матеріал легше запам’ятати, схематично зобразивши його зміст. Якщо, наприклад, треба вивчити віршик, можна на­малювати до нього кілька схематичних картинок, за якими буде легше відтворювати весь текст.

♦ Ейдетика. Ейдетичні прийоми полягають у тому, що інформацію запам’ятовують, спираючись на пев­ні чуттєві образи: зорові, слухові, дотикові, нюхові, смакові. Зокрема, саме ейдетичні прийоми лежать в основі розповідання за сюжетними малюнками, ілюстраціями чи асоціативними картинками. Аркуш розкреслено на окремі віконця-квадратики, в кож­ному з яких вміщено графічне зображення окремого слова — у такий спосіб дитина досить легко розпові­дає вірш, а потім і запам’ятовує його. Такі “картинки” відкладаються в пам’яті дуже міцно й надовго.

Усі перелічені прийоми по-своєму допомагають запам’ятовувати, зберігати й відтворювати ін­формацію великого обсягу. А щоб доцільно за­стосовувати їх, потрібна практика та допомога мам і тат, вихователів і вчителів у виборі найоптимальнішого способу.

МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ ВІРШІВ

Знання віршів збагачує словник дитини, формує навички правильної вимови, виховує культуру мов­лення. Поезія сприяє естетичному, моральному й емоційному розвитку. Крім того, розучування вір­шів розвиває пам’ять, особливо якщо робити це регулярно та із застосуванням правильних методів. Розглянемо їх докладніше.

♦ Поступове збільшення обсягу розучува­ного матеріалу. Обсяг інформації має бути та­ким, щоб його можна було запам’ятати майже з першого разу. Наприклад, спочатку оберіть вірш і прочитайте його дитині від початку до кін­ця (цей етап обов’язковий, оскільки розуміння змісту заучуваного також сприяє ефективнішому запам’ятовуванню). Після цього запропонуйте ви­вчити перший рядок вірша. Ви читаєте цей рядок — дитина його повторює. Рядок із чотирьох-п’яти слів не складно відтворити 5-річному малюкові. Бажано повторити його кілька разів поспіль, але щоразу по-новому: з різною силою голосу (тихо - голосно), з іншим ритмом (швидко-повільно), з логічним наголосом на іншому слові, з іншим емо­ційним тлом (похмуро, весело, спокійно, бадьоро, сумно тощо). Покажіть дитині, як це можна зроби­ти. Аналогічно вивчивши з малюком другий рядок, після невеличкої паузи запропонуйте йому кілька разів повторити вже обидва рядки. Таким чином вивчіть увесь віршик. Щоб діти краще оволоділи цим способом, варто використовувати короткі вір­шики з 4 рядків. Легко запам’ятовуючи такі вірши­ки, згодом діти так само просто й залюбки заучу­ватимуть складніші твори.

♦ Переведення словесної інформації в об­разну форму. Цей метод можна застосовувати як одночасно з першим, так і самостійно. Оскільки вірші зіткані з образів і метафор, переводити сло­весну інформацію в образну форму не так уже й складно. Запропонуйте дитині під час прочитання та повторення кожної строфи заплющувати очі й уявляти, ніби вона дивиться мультфільм або роз­глядає картинку такого змісту. Ці образи мають бути максимально яскравими й конкретними. Для прикладу доберіть кілька картинок до якогось ві­рша і покажіть, як це конкретно можна зробити. Зі збільшенням кількості заучуваних рядків мають послідовно з’являтися й нові образи відповідно до сюжету. Запропонуйте малюкові трохи поекспериментувати: хай спробує пограти з римою, змінити якісь деталі в сюжеті або зовнішній вигляд персона­жа тощо. Незмінними мають залишатися лише по­слідовність образів та основний зміст. Така вправа буде захопливою, емоційно насиченою й дуже ко­рисною для дітей, сприятиме розвитку їхньої уяви, образного мислення, пам’яті.

♦ Переказування вірша своїми словами. Про­читавши вірш один раз чи двічі, попросіть дитину пе­реказати його: хай спробує описати своїми словами те, про що в ньому йдеться, що роблять персонажі чи який пейзаж змальовано. Можна допомогти ма­люкові навідними запитаннями. Мета такого пере­казування — якнайглибше проникнути у зміст вір­ша, встановити різноманітні смислові зв’язки між елементами тексту. Така змістова обробка матері­алу значно полегшить його запам’ятовування.

Навчіть дитину всіх трьох методів і спробуйте за­стосовувати їх одночасно, дотримуючись такої послідовності: спершу прочитати увесь вірш, по­тім його

переказати і лише після цього заучувати по рядку з паралельним переведенням текстової інформації в образну форму.

З ОПОРОЮ НА ОБРАЗИ

На принципі поєднання уяви і позитивних емо­цій побудовано методику Л.Валуєвої, яка допома­гає краще запам’ятовувати інформацію з опорою на образи. Іншими словами, рядки вірша краще запам’ятовуватимуться, якщо кожний з них про­ілюструвати образними картинками. Ефективність підвищується майже вдвічі.

Опис методики

♦ Поділити вірш на блоки (по 2 або 4 рядки).

♦ Намалювати образні картинки до кожного блоку вірша (бажано, щоб ці картинки придумували й малювали самі діти, але можна використовувати й готові, прості та зрозумілі зображення).

♦ Прочитати вірш, послідовно розташовуючи кар­тинки.

♦ Розповідати вірш за асоціаціями з цими картин­ками.

♦ Заключний етап — розповідь вірша без опори на картинки.

Не варто нав’язувати дітям асоціації чи образи, які їм абсолютно незрозумілі.

Вивчаючи вірші за цією методикою, дошкільнята можуть не лише розвиватися, а й отримувати вели­ке задоволення.

Пам’ятаймо!

♦ Найсприятливіший вік для вивчення віршів — 4-5 років. Саме в цей період починає активно розвиватися пам’ять малюка.

♦ Щоб вірш легко вчився, його зміст має відпові­дати вікові, темпераменту й інтересам дитини.

♦ Читати вірш треба емоційно й виразно.

♦ Перш ніж почати з дітьми вивчення вірша, до­рослий має сам потренуватися читати його ви­разно. А ще краще, щоб дорослий знав цей вірш напам’ять.

♦ Діти краще запам’ятовують вірші, в яких вони мо­жуть прямо поставити себе на місце головного персонажа. Якщо віршик “розіграти”, влаштував­ши театралізоване дійство, то запам’ятовування буде ще легшим і радіснішим.

Для прикладу подаємо кілька планів з асоціатив­них картинок для розучування віршів та скоромовок з молодшими та старшими дошкільнятами.

Скоромовка

У літак час сісти лису —

З міста він летить до лісу,

А лисиця й лисенята

Виглядати будуть тата.

Сама в хаті

Кошенятко чеше вуса

Лапками двома,

В магазин пішла матуся,

В хаті я сама.

Підмету гарненько в хаті,

Молока дам кошеняті,

Своє ліжко застелю,

Квіти в горщику поллю,

Заплету я кіски русі

І чекатиму матусю.

Лист до птахів

Як живеться вам, птахи,

На гребінчиках дахів?

На вітрах зимових лютих

Ви не мерзнете, птахи?

Залітайте-но до мене,

поговоримо в теплі,

чаю вип’ємо з варенням

та з’їмо духмяний хліб.

Ви розкажете мені

про життя в височині,

навчите мене літати

і виспівувать пісні.

Ну, а я казок навчу вас –

буду вам щодня читати,

хай улітку їх почують

ваші славні пташенята.

А. Костецький

/Files/images/metodist/Рисунок2.jpg/Files/images/metodist/Рисунок1.jpg/Files/images/metodist/Рисунок3.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 2555