FacebookПідписатися на RSS

/Files/images/валеология.jpg

Програма

освітньої роботи з дітьми дошкільного віку

з валеологічного виховання дітей

„Стежинкоюздоров’я”

Автор-укладач

Горлова Ю. О. – вихователь ДНЗ № 13

Вихователь-методист ДНЗ № 13

Балагурова І.В.

Пояснювальна записка

На колоні при вході до храму Аполона в м. Дельфах. що в Греції, вибито надпис: «Пізнай себе».Ці слова були гаслом філософського вчення, яке ґрунтувалося на уяві про те, що пізнання навколишнього світу відбувається через пізнання себе, своїх можливостей і прагнень. Це вчення давньогрецьких філософів сьогодні можна трактувати так: для проникнення в таємниці природи і навколишнього світу велике значення має самопізнання. Відомий давньогрецький мислитель Сократ вважав, що люди, які пізнають себе роблять багато доброго і дістають чисельні позитивні результати.

Сучасна наука довела достовірність вчення стародавніх філософів, що перш за все. слід берегти духовне здоров'я людини, тому що від духовного стану залежить в значній мірі і фізичний розвиток. Крім духовного здоров'я потрібно вміти берегти і фізичне здоров'я. Здоров’я - основна умова реалізації фізичних і психічних можливостей і здібностей особистості. Здоров’я – найбільша людська цінність, яку, нажаль, багато людей починають цінувати і берегти, втративши значну частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Однією з умов збереження здоров'я є здоровий спосіб життя.

Тож не дарма, першочерговим завданням Державної національної програми «Освіти» (України XXI ст.) визначено: «...виховання здорової, фізично розвиненої особистості, формування основ знань і навичок здоровою способу життя». Формування основ здорового способу життя вимагає:

- осмислення себе, як представника біологічного виду, здатною до оцінки свого фізичного стану, прогнозування власного здоров’я, збереження його і формування;

- забезпечення соціальної і а психологічної захищеності, душевного комфорту, життєрадісного світосприймання, високих моральних та естетичних почуттів, вміння знаходили щастя в творчій діяльності;

- адаптація до соціальних умов, високою рівня культури спілкування і комунікативних навичок.

До основних складових здорового способу житія належать: спосіб життя, рівень культури, місце здоров’я в ієрархії потреб, мотивації, зворотні зв’язки, настанова на довге, здорове життя, навчання здоров’ю.

Вивчення та розв’язання цих потреб у полі зору валеології – науки про закономірності та механізми формування, збереження, зміцнення, відновлення здоров'я людей та передачі його нащадкам.

Термін «валеологія» походить від латинських слів «вале», що означає «бути здоровим» і «логос» - наука. Таким чином, валеологія наука про здоров'я. Валеологія як наука виникла не так давно. «Батьком» сучасної валеології називають російського вченого

І. І. Брехмана, який в 1982 р. науково обґрунтував необхідність охорони здоров’я практично здорових людей. Предметом вивчення валеології є здорова людина. Значно зросло значення валеології в зв'язку з екологічною кризою в Україні (катастрофа па Чорнобильській АЕС).

Для виховання у дітей та молоді дбайливого ставлення до свого здоров'я в багатьох дошкільних закладах, школах, вузах введено новий навчальний курс «Валеологія». Головна мета цього курсу полягає в тому, щоб навчити дитину з раннього дитинства розумно ставитись до свого здоров’я , поважати фізичну культуру, гартувати свій організм, раціонально харчуватися. Виконання комплексу цих заходів забезпечить оптимальний фізичний розвиток та хороший стан здоров'я дітей та молоді.

Пріоритетність виховання здорового покоління визначається на сучасному етапі як загальнодержавна проблема, важливість розв'язання якої передбачено Конституцією України та низкою нормативних документів, таких як:

• Конвенція ООН про права дитини

• Державна національна програма «Діти України»

• Закон України «Про дошкільну освіту »

• Базовий компонент освіти України

Головна цінність суспільства – життя і здоров'я людини. Безпека і здоровий спосіб життя – це не просто сума засвоєних знань, а стиль життя, адекватна поведінка в різних ситуаціях.

Збереження і зміцнення здоров я формування здорового способу життя дітей дошкільного віку – це один із найактуальніших і найперспективніших напрямків роботи дошкільних навчальних закладів. Для того, щоб забезпечити гармонійний розвиток людини, потрібно з раннього віку сформувати у неї бережливе ставлення до власного здоров я, бажання займатись фізкультурою.

Тому слід надати важливого значення валеологічній і екологічній освіті малят, адже екологія – це життя і прожити його необхідно з самого малку в злагоді з природою.

Щоб усвідомити свій зв’язок із природою, дошкільнята повинні знати, як вона впливає на організм людини, їм необхідно опанувати доступні знання, щодо власною організму, зокрема про будову і функцію очей, рота, носа, шкіри. З цією метою нами розроблена низка занять. підібраний дидактичний матеріал.

Таким чином, виникла необхідність створення програми, за допомогою якої би здійснювалось навчання дітей свідомому ставленню до свого здоров'я, їх ознайомлення з організмом людини, функціональним призначенням його органів і систем.

Нині перед людством стоять дуже складні проблеми, від вирішення яких залежить наше майбутнє. Багато хто вважає, що основні з них породжені екологічною кризою. Насправді ж, головна причина неблагополуччя криється в самій людині. То ж для того, щоб змінювати світ, впливати на нього позитивно, повинні змінитися ми самі. Діти, усвідомивши змалку цінність і значення здоров я для повноцінного гармонійного розвитку, знаючи фактори, що формують здоров'я, оволодівши практичними навичками контролю і збереження власного здоров я, первинної профілактики захворювань закладуть надійні підвалини для реалізації власних можливостей і талантів, зроблять своє життя яскравим і радісним для себе, корисним для народу і країни.

Принципи реалізації програми:

- принцип індивідуалізації;

- принцип систематичності;

- принцип послідовності;

- принцип доступності;

- принцип оздоровчої спрямованості.

Мета програми:

Оздоровити дітей системою знань про себе, свій організм, формувати бережливе ставлення до власного здоров'я.

Завдання програми:

• Формувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, та здоров'я інших людей як найвищої цінності.

• Виробити у дітей мотивацію здорового способу життя та мотиваційні настанови на пріоритети здоров'я перед хворобами.

• Прищепити навички особистої гігієни та культурно-гігієнічні навички як складові частини загальної культури особистості.

• Збагачувати валеологічний світогляд дошкільників.

• Дати дітям систему знань про себе, свій організм, про користь занять з фізичної культури, про гігієнічні вимоги.

• Виховувати бажання бути здоровим, радіти здоров'ю.

Організація освітнього процесу

Програма з валеологічного виховання дітей розроблена для організації гурткової роботи з дітьми старшого дошкільного віку.

Курс занять розраховано на 7 місяців ( з жовтня по квітень). Заняття проводяться 2 рази на тиждень по ЗО хвилин, в другій половині дня, у спеціально відведеному місці - студії.

У процесі проведення занять гуртка з валеологічного виховання використовується групова форма організації дітей ( 10-12 дітей).

Наукові знання, запропоновані дітям у простій та ігровій формі. Заняття нестандартні , відрізняються оригінальною подачею навчального матеріалу. Діти здобувають знання про будову свого тіла ( анатомічна топографія, значення системи організму) та його пластичні можливості про шкідливі чинники для свого здоров'я.

При організації гурткових занять використано різноманітні методи та прийоми:

• використання ілюстративного матеріалу для ознайомлення дітей з різними системами та органами;

- використання художніх творів ( оповідання, казки, загадки,прислів'я ) та бесі для ознайомлення дітей із впливом природних факторів ( сонце, повітря, вода,) на загартування організму, формування здорового способу життя;

- ігрові методи, прийоми, дидактичні ігри та вправи, що спонукають дітей до дотримання правил особистої гігієни: чищення, зубів, одягу, миття рук тощо;

- створення умов для дослідів та спостережень, що сприяли б дослідженню роботи серця, легень;

- організація театральної діяльності, драматизації для сприяння закріпленню та аналізу набуття знань і навичок;

- педагогічне моделювання валеологічних ситуацій;

- організація практичних завдань для ознайомлення з елементарними правилами надання першої допомоги при:

• замерзанні пальців рук і ніг;

• укусів комах;

• ушибі;

• носовій кровотечі та ін.

Умови реалізації програми:

Гурткові завдання з валеологічного виховання проводяться в спеціально обладнаній студії ДНЗ. Для успішного проведення занять створене різноманітне методичне забезпечення:

• дидактичні ігри валеологічного змісту;

• демонстраційний матеріал: «Органи та системи»;

• наочні посібники («Валеологія в картинках», «Основи здоров'я в таблицях», «Як уникнути неприємностей», «Режим дня»)

• підбірка художніх творів за темами;

• картотека дослідів валеологічного змісту;

• комплекси Імунної гімнастики;

• комплекси гімнастики для очей;

• комплекси дихальної гімнастики;

• ігри медитації;

• релаксаційні вправи.

Форми взаємодії з батьками:

• бібліотека методичної та художньої літератури валеологічного змісту;

• валеологічні свята та розваги;

• консультації за темою «Формування ціннісного відношення до здоров'я у дошкільників»;

• відкритий перегляд занять гуртка батьками.

Кiлькiсть переглядiв: 2680