FacebookПідписатися на RSS

/Files/images/фантазёры2.jpg

ПРОГРАМА

розвитку творчих здібностей

у процесі занять ручною працею з дітьми

старшого дошкільного віку

«Фантазери»

Автор:

Скачок С.В. – вихователь ДНЗ № 13

Пояснювальна записка.

Сьогодні дитяча художня творчість є необхідною складовою розвивального середовища. А саме в процесі творчої діяльності розвивається образне, конструктивне й аналітичне мислення, естетичне сприйняття, уява, зорова пам’ять та інше, тобто формується багатогранний психічний розвиток дитини, розкривається його особистість, виховується легкість і швидкість оволодіння знаннями та уміннями, здатність використовувати їх для рішення задач в різноманітних, нестандартних ситуаціях, впевненість у правильному прийнятті обґрунтованих рішень та їх реалізацій.

Розвиток творчої конструктивної і художньої діяльності побудовано на засвоєнні дітьми загального підходу до пошуково-експериментальної діяльності у дослідженні матеріалу, вибору способів його обробки з урахуванням його властивостей та призначення майбутнього виробу, оволодіння іншими образотворчими вміннями. Конструювання та художня праця не тільки формують практичні вміння, які дозволяють творчо обробляти доступні дошкільникам матеріали, використовуючи найпростіші інструменти, але й розвивають розумові здібності, які проявляються і в інших видах діяльності.

Одним із важливих чинників у навчанні дошкільників є розвиток дрібної моторики рук. Дитина у майбутньому повинна правильно і чітко володіти вміннями і навичками письма, вміти обслуговувати себе, виконувати фізичні вправи. Особлива роль у цьому належить рухам пальців рук. І саме художня праця дає можливість тренувати м’язи пальців рук та розвиває тактильні відчуття під час роботи з різноманітним матеріалом.

У процесі рукотворчості складається модель, виріб, художній образ, який побудовано з кількох частин, елементів. Цей вид діяльності сприяє концентрації уваги, розвиває конструктивне мислення, творчу уяву, художній смак. У будь-якій продуктивній діяльності існує два взаємопов’язаних процеси: відтворення і творчість. Художня праця стимулює і розвиває пам’ять, активізує розумові процеси, вдосконалює трудові вміння дитини, формує культуру праці.

В умовах гуманізації суспільства зростає соціальна роль творчої особистості, здатної активно мислити, шукати, отримувати й використовувати зібрану інформацію. Отже одним із пріоритетних напрямків виховання особистості є розвиток її творчості.

Систематичні заняття з дитиною художньою працею – запорука її всебічного розвитку та успішної підготовки до шкільного навчання.

Саме тому виникла необхідність створення парціальної програми гуртка з художньої праці «Фантазери». Ця програма розрахована на розвиток творчої уяви, креативного мислення за допомогою дидактичних ігор, вправ та поглиблену роботу з різноманітними матеріалами, інструментами, способами та прийомами необхідними для роботи з папером, солоним тістом, природним та покидьковим матеріалами. Отримані вироби – це панно, іграшки, предмети побуту та подарунки-сувеніри.

Програма побудована з урахуванням вікових особливостей та індивідуальних можливостей дошкільників, дотриманням принципів гуманізації та демократизації з урахуванням вимог нормативних документів, ураховано принцип наступності.

Мета Програми:

формувати зацікавленість художньою працею, бажання створювати власними руками сувеніри, вироби, прикраси з різноманітного художнього матеріалу, користуючись різними техніками. Розвивати творчі здібності дітей, аналітичне мислення та дрібну моторику рук.

Завдання Програми:

· Вчити виготовляти художні вироби з різноманітних матеріалів (природний, покидьковий, папір, картон, солоне тісто, тканина та нитки).

· Вчити використовувати в роботі нетрадиційне обладнання (трубочки для коктейлів, формочки для печива, піску, корки, зубні щітки та інший матеріал).

· Вчити аналізувати конкретний виріб, виділяти деталі та елементи.

· Вправляти у прояві творчого ставлення до виконання практичних та розумових завдань.

· Формувати сенсорні еталони, збагачувати знання дітей про колір, форму, розмір та фактуру різних матеріалів. Стимулювати потребу в усвідомленому сприйняттю краси в усіх її формах та проявах.

· Створювати сприятливі умови для становлення креативності, як базової якості особистості.

· Розвивати асоціативно-образне мислення, уяву, творчі здібності.

· Розвивати дрібну моторику рук.

· Виховувати відношення до художньої праці, як способу самовираження, самопізнання, самоповаги;

· Виховувати любов і повагу до результатів праці.

Умови реалізації

Заняття з ручної праці проводяться в спеціально обладнаній кімнаті – студії.

Для роботи підібрано столи й стільці згідно гігієнічних вимог для проведення занять. У наявності мультимедійне обладнання для використання ІКТ (ноутбук, проектор, екран, добірка презентацій, музичних творів, фільмів).

Освітлення у студії достатнє.

Для успішного проведення занять підібрано наступне устаткування на кожну дитину, в кількості до 12 шт.:

- ножиці,

- голки,

- клей,

- пензлики для клею й фарби,

- клейонка,

- серветка,

- стеки,

- різні шаблони та трафарети,

- олівці, фарби та фломастери,

- картон,

- кольоровий і білий папір,

- природний матеріал,

- покидьковий матеріал,

- борошно та сіль для робіт з солоного тіста,

- різні види ниток,

- паралон.

Організація освітнього процесу.

Програма з художньої праці складена для роботи з дітьми старшого дошкільного віку, як матеріал гурткової роботи.

Курс занять розраховано на 7 місяців (з жовтня по квітень). Заняття проводяться 1 раз на тиждень по 30 хвилин, в другій половині дня. У спеціально відведеному місці – студії.

У процесі проведення занять гуртка з художньої праці використовується індивідуально-групова форма організації дітей (10 – 12 дітей).

Тема занять, методи і прийоми, вибір практичного матеріалу корегуються, варіюються в залежності від здібностей дітей, їх зацікавленості. Для реалізації завдань Програми використовуються ігри на розвиток уяви, фантазії та креативності, також організуються заняття з різними видами матеріалу:

- природний (гілки, шишки, крилатки ясеня та клена, горіхи, жолуді, сухе листя, тополиний пух, пір’я, різноманітне насіння, яєчна шкаралупа,);

- покидьковий (банки з-під кави чи кока-коли, різні види макаронних виробів, вата, нитки, ґудзики, бісер, намистинки, пінопласт, різноманітні крупи...);

- солоне тісто;

- різні види паперу (кольоровий, картон, паперові серветки, фантики...).

- акварельні та гуашеві фарби.

Організовуючи заняття, вихователю необхідно:

· проводити бесіди, які розширюють навколишній світ дошкільників та орієнтують їх у світі художніх виробів;

· використовувати різноманітні дидактичні, розвивальні ігри спрямовані на розвиток уяви, фантазії та креативного мислення;

· використовувати ІКТ (презентації, фільми, ігри, музика);

· створювати умови для дослідів та спостережень, які сприяють виявленню властивостей матеріалів;

· виявляти існуючі знання про матеріали, інструменти, виробах та практичній роботі, корегувати їх та удосконалювати в процесі праці;

· організовувати практичну роботу дошкільників за принципом поступового ускладнення від знайомих знань та вмінь до оволодівання нових, розвиваючи їх аналітичні, конструктивні та творчі здібності;

· планувати роботу таким чином, щоб постійно удосконалювати вміння дітей, заохочувати їх самостійно, творчо використовувати набуті знання та вміння, виховувати впевненість у власних силах;

· створювати атмосферу радості та успіху.

Робота з батьками:

· залучення батьків до спільної творчості з дітьми шляхом спільного збору необхідного матеріалу та виготовлення виробів для виставок та оздоблення приміщень;

· проведення систематичних виставок дитячих робіт та виготовлених спільно з батьками;

· проведення консультативно-роз’яснювальної роботи;

· проведення дня відкритих дверей, майстер-класи;

· проведення анкетування за результатами підсумків роботи гуртка;

· участь у батьківських зборах.

Кiлькiсть переглядiв: 2002